زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

حسن بن حرب کندی





حسن بن حرب کندی، در آغاز از فرماندهان یمنی تحت امر اغلب بن سالم تمیمی بود که پس از مدتی بر علیه او شورش نمود و سرانجام به سال ۱۵۰ ق پس از شکست در جنگ با نیروهای اغلب و فرار، در تونس کشته شد.


۱ - معرفی اجمالی



حسن بن حرب کندی، از فرماندهان یمنی ارتش افریقا بود. زمانی که اغلب بن سالم تمیمی در سال ۱۵۰ ق برای جنگ با خوارج صفری که فرماندهی آنان را ابوقرّة بن دوناس یفرنی به عهده داشت رهسپار تلمسان شد، حسن بن حرب علیه او شورید و بر قیروان استیلا یافت.
پس از این که اغلب بن سالم از شورش او آگاهی یافت، از سفر بازگشت و طی نامه‌ای به حسن از محاسن فرمانبری و مکافات و عقوبت عصیان و سرپیچی سخن راند، ولی حسن در پاسخ، نامه‌ای که خشم وی را برانگیخت؛ نگاشت. «اغلب» به سوی قابس رفته و لشکری عظیم ترتیب داد. آن گاه به قیروان بازگشت و در جنگ شدیدی که بین دو لشکر درگرفت، توسط تیر ناشناسی به قتل رسید، امّا یاران او در جنگ پایداری کردند و حسن را شکست دادند. لذا او به قبیله کتامه پناه برد و تا دو ماه در حمایت آنان به سر برد. چندی بعد به تونس بازگشت، ولی در همین شهر توسط سربازان کشته و به دار آویخته شد. جنگ میان حسن بن حرب کندی یمنی و اغلب مضری در حقیقت، صحنه‌ای از نزاع قبیله‌ای میان یمنیان و مضریه محسوب می‌شود.

۲ - پانویس


 
۱. ابن عذاری مراکشی، احمد بن محمد، البیان المغرب فی اخبار الملوک الاندلس و المغرب، ج۱، ص۷۴.    
۲. ناصری، احمد بن خالد، الاستقصاء، ج۱، ص۱۸۵.    
۳. ابن خلدون، عبدالرحمن، تاریخ ابن خلدون، ج۵، ص۱۹۲.    


۳ - منبع



عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۳۶۹.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.